Kinderen worden uitgedaagd van thuis mee te doen aan online educatieve wedstrijd

Ideeën bedenken om de oceaan te redden van wegwerp plastic nuttige bezigheid tijdens verplichte thuissituatie

Vanaf vandaag krijgen alle basisschoolkinderen tussen 8 en 12 jaar de kans om het klimaatprobleem rondom wegwerpplastic op te lossen met een eigen idee. Nu zo goed als alle kinderen in een verplichte thuissituatie zijn beland, biedt het online programma van de Dopper Changemaker Challenge Junior een uitgelezen kans om ze zelfstandig, educatief en creatief bezig te houden. En, tegelijkertijd na te denken over het redden van de oceaan van kilo’s plastic. Win-win. Een enthousiaste jury – met onder andere Bartel Van Riet – roept alle kinderen online op met ideeën te komen en zal deze ook beoordelen. Ook Vlaanderens’ populairste TikTokkers Celine en Michiel roepen op om mee te doen.

De uitdaging

Deze internationale wedstrijd is een educatief initiatief van social enterprise Dopper in België, Nederland, Duitsland, Groot Brittannië en Nepal. Basisschoolkinderen worden uitgedaagd om een oplossing voor wegwerpplastic te bedenken en daadwerkelijk te realiseren (zie voetnoot voor alle stappen hoe mee te doen). Een professionele jury bestaande uit o.a. Bartel Van Riet, Didier Neyt (A.S.Adventure) Maria-Cristina Ciocci (o.a. bekend van Team Scheire) en Merijn Everaarts, oprichter van Dopper, beoordelen de ideeën en kiezen de uiteindelijke winnaars die ook echt een 3D prototype gaan bouwen.

Elk kind een kans

De 25.000 inschrijvingen voor de Dopper Changemaker Challenge Junior 2020 - die sinds januari binnenstroomde via de leraren - bewijzen dat kinderen het verschil willen maken op dit gebied. Uit de voorgaande editie bleek dat kinderen ook los van de leraar, op eigen initiatief, mee willen doen.

Hi Dopper! Ik wil graag meehelpen met een oplossing voor het plastic probleem, maar kan helaas niet zelf inschrijven. Hoe kan ik meedoen?

Eerder konden kinderen alleen meedoen zodra de hele klas zich via de leraar inschreef. Vanwege de vele vragen vanuit individuele kinderen besloot de social enterprise Dopper deze editie van de Changemaker Challenge Junior toegankelijk te maken voor iedereen tussen de 8 en 12 jaar oud. Kinderen kunnen heel laagdrempelig en zelfstandig meedoen, met een groepje van maximaal drie kinderen of alleen. Inschrijven en meedoen kan t/m 28 juni 2020. Ook A.S. Adventure stapt mee in dit avontuur en roept jonge waaghalzen op om mee te werken aan een betere wereld. De outdoorwinkel maakt de leermaterialen voor de Changemaker Challenge Junior ook offline beschikbaar. Zodra de deuren weer opengaan, kan je ze ophalen in alle AS Adventure winkels doorheen Vlaanderen.

De stappen voor elk kind om mee te doen (t/m 28 juni)

1.      Vul je gegevens in op https://dopper.com/be/changemaker-challenge-junior/kids

2.     Vraag je ouder(s)/verzorger toestemming te geven via het opgegeven e-mailadres.

3.     Log in met je eigen gekozen wachtwoord.

4.     Doe nu mee met de Dopper Changemaker Challenge Junior!

> Start de introductie video

> Download het 'bedenk' formulier

> Download het 'schets' formulier

5.     Stuur je schets in. Klaar is kees!

Oh en 6; laat je vrienden, vriendinnen en klasgenoten weten dat je meedoet en daag ze ook uit.

Op de perspagina is persinformatie en  beeldmateriaal te vinden.

Over Dopper CMCJ

Over de Dopper Changemaker Challenge Junior

Elk jaar belandt er 8 miljard kilo plastic in onze oceanen. Het is goed dat de ‘grotemensenwereld’ in actie komt, maar vooral de volgende generaties zullen de wereld moeten redden. Dopper maakt kinderen van jongs af aan bewust van plasticvervuiling en wil ze inspireren om hier wat aan te doen. Na het succes van de eerste Nederlandse editie – waar 15.000 kinderen aan meededen. - organiseert  Dopper dit jaar voor het eerst de internationale Changemaker Challenge Junior in vijf landen tegelijkertijd. Door mee te doen aan deze designwedstrijd ontwikkeld in samenwerking met  Designathon Works, leren basisschoolkinderen creatief te denken, ontwerpen, schetsen, presenteren, bouwen en realiseren. Dit allemaal rondom een relevant duurzaam vraagstuk.

Vanaf vandaag kunnen kinderen zich alleen of  in groepjes van maximaal drie opgeven. Leerkrachten kunnen hun klassen nog steeds aanmelden. Daarnaast is het ook al mogelijk om ideeën in te sturen. Dopper wil ieder kind die wil bijdragen aan het plastic probleem de tools geven om dit ook echt te doen. Daarom faciliteert Dopper een online lesmethode, waarbij kinderen die niet via de klas meedoen precies dezelfde begeleiding krijgen.

De stappen voor elk kind om mee te doen (t/m 17 oktober)

1.      Vul je gegevens in op https://dopper.com/nbe/changemaker-challenge-junior?utm_medium=pr&utm_source=cmcjbe&utm_campaign=cmcj

3.     Log in met je eigen gekozen wachtwoord.

4.     Doe nu mee met de Dopper Changemaker Challenge Junior!

> Start de introductie video

> Download het 'bedenk' formulier

> Download het 'schets' formulier

5.     Stuur je schets in. Klaar is kees!

Dopper CMCJ